Monikanavainen mainonta muuttaa klikitkin kaupoiksi

Kokkolan Työkaluässän kumppanuus Hilla Groupin kanssa ja yhdessä toteutettu monikanavainen näkyvyys ovat vauhdittaneet yrityksen myyntiä ja tunnettuutta Kokkolan alueella. Lue, millä välineillä Kokkolan Työkaluässä on tavoittanut haluttuja mainonnan kohderyhmiään sekä printti- että digikanavissa ja miten helpoksi medianäkyvyyden ostaminen on Hilla Groupissa yrityksille tehty.

Kokkolan Työkaluässä on vuonna 1996 perustettu työkaluihin, koneisiin, pienkoneisiin, työpukeutumiseen ja suojaukseen erikoistunut myymälä ja verkkokauppa. Valtakunnalliseen IKH-ketjuun kuuluva yrittäjävetoinen myymälä palvelee laajaa asiakaskuntaa laatutietoisista kuluttaja-asiakkaista ammattilaisiin Kokkolassa, Heinolankaaren kauppakeskittymässä, aivan Eteläväylän välittömässä läheisyydessä hyvien kulkuyhteyksien varrella.

Kokkolan Työkaluässän toinen yrittäjä, toimitusjohtaja Henri Kalliokoski kertoo, että myymälässä ja verkkokaupassa on poikkeuksellisen laaja tuote- ja palveluvalikoima, ja asiantunteva henkilökunta on aina valmis auttamaan ja varmistamaan, jotta asiakas saa ensiluokkaisen ostokokemuksen.

– Tavalliseen konemyymälään verrattuna me olemme suuntautuneet laadukkaisiin koneisiin ja työkaluihin. Osa kuluttaja-asiakkaistammekin haluavat ostaa toimivia, ammattikäyttöön suunniteltuja tuotteita. Huollamme myös itse myymiämme pienkoneita.

Markkinoinnin ja mediamainonnan tavoitteekseen Kokkolan Työkaluässä on asettanut tuotemyynnin edistämisen, myymälässä järjestettävien teemapäivien kävijämäärien lisäämisen sekä itse yrityksen että eri tuotemerkkien tunnettuuden kasvattamisen.

– Asiakas ei välttämättä juuri mainoksen näkemisen hetkellä tarvitse meiltä mitään, mutta yrityksemme ja edustamamme brändit muistuvat helpommin mieleen, kun tarve sitten myöhemmin ilmaantuu. Kohderyhmäämme kuuluvat yksityiset kuluttaja-asiakkaat, jotka asuvat omakotitalossa ja jotka etsivät laadukkaita laitteita esimerkiksi erilaisiin pihatöihin. Ammattipuolella metalliteollisuus alihankintoineen, rakennusfirmat ja koneurakoitsijat ovat meille hyvin tärkeässä roolissa.

Viimeisimmällä tilikaudella Kokkolan Työkaluässän liikevaihto oli 12,6 M€ ja se on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta. Tällä hetkellä Kokkolan myymälässä työskentelee vakituisesti 21 henkilöä.

Oikein mitoitettu mediamix tavoittaa

Kokkolan Työkaluässä on tehnyt tiivistä yhteistyötä Hilla Groupin myyntipäällikkö Kirsi Panulan kanssa jo vuosia. Markkinointistrategian sekä mainonnan kärjet ja sisällöt Henri Kalliokoski suunnittelee yhdessä yrittäjäkollegansa Pekka Anttilan ja yrityksen muiden osakkaiden kanssa. Myyntipäällikkö Kirsi Panula toimii osaavana linkkinä Hilla Groupin ja yrityksen välillä. Yhteistyö on koettu molemmin puolin helpoksi, toimivaksi ja nopeaksi.

– Kirsin saa aina nopeasti kiinni ja yhteistyö sujuu hyvin. Viimetingan varauksetkin hoituvat joustavasti. Kirsi muistuttelee kuitenkin etukäteen esimerkiksi tulevista teemalehdistä, joissa voisimme olla mukana tai esittelee meille tarpeisiimme sopivia mainonnan välineitä ja kanavia. Viime aikoina olemme jutelleet erityisesti RegiOnlinen ja Keskipohjanmaa.fi:n bannerimainonnasta, kertoo Kalliokoski.

Kokkolan Työkaluässän tärkeimmät sesongit ovat touko-kesäkuussa, kun ihmiset valmistautuvat tulevaan pihakauteen, ja syksyllä, kun ajatukset alkavat kääntyä jo kohti talvea ja lumitöitä. Markkinointi ajastetaan vuodenaikojen rytmiin niin, että varsinainen mainonta alkaa hieman ennen sesongin alkua. ­

– Ihmisiä herätellään eri kanavissa, niin printissä kuin digissäkin, että olemme täällä valmiina palvelemaan, kertoo Kalliokoski.

Kirsi Panula kertoo, että säännöllinen näkyminen monikanavaisesti varmistaa sen, että yritys pystyy vangitsemaan monella eri tavalla kuluttajan ja ammattilaisen huomion omaan tuote- ja palveluvalikoimaansa. Taktisiksi välineiseen Kokkolan Työkaluässä on valinnut Hilla Groupin tarjonnasta säännöllisen printtimainonnan Kokkola- ja Keskipohjanmaa-lehdissä sekä digimainontaan bannerit ja ulkomainonnan.

– Eteläväylän ulkomainostaulu on Kokkolan Työkaluässän sijaintiin nähden ihan nappi. Myymälä sijaitsee aivan sen vieressä. Erityisesti heidän mainoksensa robottiruohonleikkurista oli ulkomainostaulussa vaikuttava ja varmasti kiinnitti ohikulkijoiden huomion, kertoo Panula.

Hän muistuttaa, että Eteläväylä on yksi Kokkolan vilkkaimmista liikenneväylistä ja ulkomainostaulun strateginen sijainti tarjoaa näkyvyyttä niin paikallisille kuin kaupungin läpi kulkevillekin. Tämä taulu sopii erityisen hyvin mainostamaan tuotteita ja palveluja, jotka puhuttelevat laajaa kohderyhmää.

Panula on erityisen iloinen siitä, että perinteinen printtimainonta on edelleen mukana Kokkolan Työkaluässän mediamixissä, sillä varsinkin teemapäivämuistuttelu perinteisessä sanomalehdessä tuo vilinää myymälään.

– Vaikka verkkokauppamyynti on tänä päivänä merkittävää, niin kivijalkamyymälään voi mennä näkemään tuote livenä, kysymään lisätietoja ja testaamaan sitä. Kokkolan Työkaluässän tuotteet ovat monipuolisia ja ihmiset entistä laatutietoisempia. Teemapäivillä tarpeet ja tarjonta kohtaavat.

Kokkolan Työkaluässää Panula kehuu rohkeaksi yhteistyökumppaniksi, joka uskaltaa kokeilla uusiakin palveluja mainonnassaan. Pohdinnan alla on tänä vuonna ollut muun muassa sisältömarkkinointiartikkelit. Panulan mukaan se olisi strategisesti sopiva väline kertomaan esimerkiksi Kokkolan Työkaluässän toimivista huoltopalveluista ja loistavasta asiakaspalvelusta. Se voisi herättää uudenlaista kiinnostusta asiakaskunnassa sekä kotitalouksien että yritysten puolelta.

Säännöllinen mainonta tuottaa tulosta

Mainonnan säännöllisyys ja monikanavaisuus ovat Kalliokosken mukaan selkeästi auttaneet Kokkolan Työkaluässää luomaan tuotteilleen ja palveluilleen tunnettuutta ja kysyntää Kokkolan alueella.

– Printtimainonta on tavoittanut asiakkaita ja houkutellut heitä myymäläämme ostoksille tai tutustumaan teemapäiviemme tarjontaan. Tarkkaa numerofaktaa printtimainonnan tehosta meillä ei kuitenkaan ole samalla tavalla kuin bannerimainonnasta, josta pystymme samaan mitattavaa infoa markkinoinnin seurantaan, kertoo Kalliokoski ja jatkaa:

– Pidän tärkeänä, että Hilla Group pystyy tarjoamaan meille välineitä monikanavaiseen mainontaan. Olemme mainostaneet jo vuosia Keskipohjanmaa- ja Kokkola-lehdissä ja tällä on varmasti ollut iso vaikutus imagoomme. Printtimainonta tulee olemaan osa Työkaluässän mainontaa tulevaisuudessakin, vaikka panostammekin nyt erityisesti sähköisiin kanaviin.

24 h

Ota rohkeasti yhteyttä

Kiinnostaako sinua kuulla lisää siitä, miten voimme tukea sinun mainontasi tavoitteita?

Ole yhteydessä meidän asiantuntevaan tiimiimme soittamalla tai täyttämällä vieressä oleva yhteydenottolomake. Meille on tärkeää, että saat henkilökohtaista ja ammattitaitoista palvelua.

Älä jää miettimään, vaan kysy lisää jo tänään!

Mainosta­ja, kysy lisää

"*" näyttää pakolliset kentät

Markkinointilupa
Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen* mukaisesti.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue myös nämä

Monikanavainen mainonta muuttaa klikitkin kaupoiksi

"Pidän tärkeänä, että Hilla Group pystyy tarjoamaan meille välineitä monikanavaiseen mainontaan", kertoo Kokkolan Työkaluässän toimitusjohtaja Henri Kalliokoski. "Olemme mainostaneet jo vuosia Keskipohjanmaa- ja Kokkola-lehdissä ja tällä on varmasti ollut iso vaikutus imagoomme."
4 min Lue lisää