Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) valitsi Kannuksen KitinVaparin vuonna 2022 Vuoden vesiliikuntapaikaksi. Kannuksen kaupungin kirjasto- ja viestintäpäällikkö Tuulevi Borénin mukaan tunnustus on herättänyt suurta kiinnostusta ja tuonut kylpylätasoiseen uimahalliin uusia kävijöitä naapurikunnista saakka. Jo syyskuun alussa oli nähtävissä, että aiemmat kävijäennätykset tulevat rikkoutumaan kirkkaasti vuoden vaihteessa. Kaupungin viestintätiimissä oli kuitenkin halua lähteä kasvattamaan Kannuksen kaupungin ja KitinVaparin vapaa-ajanpalvelujen tunnettuutta koko maakunnan alueelle.
KitinVapari on Kannuksen liikunnan kehto ja koko kaupungin helmi. KitinVapariin on rakentunut vuosien saatossa oikea vapaa-ajanmaailma kylpylätason palveluineen, joita ympäröivän Kitinkankaan alueen urheiluopistotasoiset liikuntamahdollisuudet täydentävät. Liikuntaan ja vapaa-aikaan liittyvien toimintojen kokoaminen samalle alueelle on edesauttanut Kannuksen kaupunkia luomaan KitinVaparista upean kokonaisuuden, joista löytyy lempitekemistä koko perheelle, niin perheen pienille kuin suvun senioreillekin.
– Kannuksen laadukkaat ja kokoansa isommat vapaa-ajanpalvelut ovat selkeästi se juttu, mikä ulkopaikkakuntalaisia eniten Kannuksessa kiinnostaa, kiteyttää Borén.
Hilla Group pystyy tarjoamaan laajaa näkyvyyttä
Hilla Groupiin kuuluva Lestijoki-lehti on toiminut tähän saakka Kannuksen kaupungin pääasiallisena kanavana paikallisten ihmisten tavoittamiseen. Sen rinnalle haluttiin kampanjaa varten laajempilevikkinen media ja monikanavainen näkyvyys, jotta haluttu kohderyhmä tavoitettaisiin koko maakunnan alueella.
Kohderyhmäksi määriteltiin koko Keski-Pohjanmaan alueen lapsiperheet ja ihmiset, jotka etsivät tekemistä syyslomalleen. Kannuksen kaupunki ja YritysKannus Oy halusivat kertoa Kannuksesta monipuolisena syyslomanviettokohteena markkinoinnin kärjen ollessa KitinVaparissa. Kampanjan pääviesti kiteytyi kolmeen asiaan:
- KitinVapari on valittu Vuoden vesiliikuntapaikaksi
- Kannuksessa on tarjolla paljon laadukasta tekemistä syyslomalle niin sisällä kuin ulkonakin
- KitinVapari ja Kitinkangas palveluineen muodostavat koko perheen lomamaailman
– Ratkaisuksi valikoitui aktiivisen kaupungin vapaa-ajanpalveluja monipuolisesti esittelevä lehtimainos- ja natiiviartikkelikampanja Hilla Groupiin kuuluvassa Keskipohjanmaa-lehdessä ja sen verkkopalvelussa. Kampanjaa täydennettiin näkyvyydellä Hilla Groupin ulkomainostauluissa. Kampanjan ajankohtana oli koulujen syyslomaa edeltävä viikko lokakuussa 2023, kertoo Borén.
Aidot asiakastarinat luovat uskottavuutta
Positiivista mielikuvaa KitinVaparista koko perheelle sopivana syyslomamaailmana rakennettiin aidon asiakastarinan avulla. Natiiviartikkeli KitinVaparista ja Hännisen perheen KitinVapari-kokemuksista julkaistiin Keskipohjanmaan verkkopalvelussa syyslomaviikkoa edeltävällä viikolla. Artikkelissa oli haastattelujen lisäksi kuvia Hännisen perheestä sekä Kannuksen kaupungin tuottamia videoita Kannuksen liikuntamahdollisuuksista ja KitinVaparista. Kannuksen kasvona videoilla toimii paikkakunnalta kotoisin oleva pikamatkojen moninkertainen Suomen mestari Anniina Kortetmaa.
– KitinVaparista tehty natiivi on yksi hyvä esimerkki, miten tarinallista markkinointia voi toteuttaa. Asiakasperheen kertomana liikuntakeskuksen monipuoliset palvelut saivat uskottavuutta ihan eri tavalla verrattuna siihen, jos kaupungin päättäjät olisivat kertoneet liikuntapaikasta. Videolla artikkelissa saa sisältöön myös pykälän lisää uskottavuutta ja etenkin kiinnostavuutta. Se myös pysäyttää lukijan pidemmäksi aikaa artikkelin pariin, kertoo Hilla Groupin sisältömarkkinointipäällikkö Hannu Lehto.
Monikanavainen kampanja tavoitti lapsiperheet
Oikeilla asiakastarinoilla höystetty mainoskampanja Hilla Groupin medioissa tavoitti syyslomalle tekemistä etsivät ihmiset ja lapsiperheet ja aktivoi halutun kohderyhmänsä tutustumaan KitinVapariin. Jo syyslomaviikkoa edeltävänä viikonloppuna uimahallissa kirjattiin normaalia viikonloppua suurempia kävijämääriä. Kävijöiden virta oli selkeästi suurempi myös vuoden 2022 syyslomaviikkoon verrattuna.
– Ovathan nämä huikeita lukuja. Lokakuun syyslomakampanjalla on täytynyt olla merkitystä, sillä laskimme, että tämän vuoden syyslomaviikolla oli 63 % enemmän kävijöitä kuin edellisenä syksynä. Viime vuonna kävijöitä oli 1034 ja tänä vuonna 1645, iloitsee Tuulevi Borén.
– Natiiviartikkeli oli onnistunut ja lehtimainosten vaikuttavuusarvioinnista saaduista tuloksista olemme ihan häkeltyneitä. KitinVapari ja Kannuksen kaupunki huomattiin ja mielikuvat ovat niin positiivisia. Tuloksia on ollut tosi mukava katsella, jatkaa Borén.
Myös Kannuksen kaupungin kehitysyhtiön YritysKannuksen toimitusjohtaja Jukka Oravainen myhäilee tyytyväisenä, että yhdessä laadittu markkinointistrategia näyttää purevan hyvin.
– Olemme tietoisesti pyrkineet näkymään enemmän ja hakeneet markkinoinnillista näkökulmaa kaikkeen toimintaamme. Se rupeaa selkeästi näkymään uimahallin kävijätilastoissa ja kaupungin katukuvassa. Ihmiset käyttävät vierailullaan palveluita myös muualla kuin Kitinvaparissa, iloitsee Oravainen.
KitinVapari on jatkanut syyslomakampanjansa jälkeenkin upeaa kasvuaan ja uimahallin edellinen kävijäennätys rikottiin vuoden lopussa komeasti. KitinVaparin uimahallissa vieraili vuonna 2023 yhteensä 46 671 kävijää. Edellisvuoden kävijämäärä kasvoi lähes 29%, mikä on niin pienen kuin suurenkin uimahallin kävijämäärässä huikea lisäys. Se on liki tuplasti enemmän kuin mitä koko Kannuksessa on asukkaita.
– Tarinallinen markkinointi sopii hyvin muun maussa kunnallisista palveluista kertomiseen. Kuntien vetovoimaan (ja pitovoimaan) vaikuttavat olennaisesti mielikuvat. Tällainen tarina vapaa-aikakeskuksesta on erinomainen esimerkki myös Kannukseen liittyvien mielikuvien kohottamisesta koko maakunnassakin, Hannu Lehto Hilla Groupista jatkaa.