Ulkomainos­taulujen aineisto-ohje

Ulkomainostaulujen aineisto-ohjeet keskittyvät visuaalisen ilmeen tehostamiseen suurissa formaateissa. Täältä löydät ohjeet kuvien resoluutiosta, fonttikokoista ja väreistä, jotka varmistavat, että mainoksesi herättää huomiota ja välittää viestisi tehokkaasti ulkomainonnan avulla.

Mainos kannattaa suunnitella siten, että sen sisällön ehtii lukea muutamassa sekunnissa. Suosi siksi isoa fonttia ja käytä vain muutamaa sanaa. Hyvä ja selkeä kuva lisää mainoksen huomioarvoa.

Aineistot JPG tai PNG muodossa.
Kuvasuhde 16:9, Mediakulman taulu 1:1.

Kokkolan Mediakulman ja Kajaanin tauluissa voi näyttää myös videota:
Framerate: 25 fps
formaatti mp4
pakkaus: H.264
kesto 5 s.

Aineisto-osoite: aineisto@kpk.fi
Valmistus ja muutokset: 85 €/h + alv. 24 %

Hillan digitaaliset ulkomainostaulut

Ulkomainostaulujemme kuvakoot löydät tästä taulukosta. Voit toimittaa halutessasi kaikkiin vaakamallisiin tauluihin saman aineiston, jolloin järjestelmämme skaalaa kuvan taulun muotoon.

Ulkomainostaulutautoa/vrkkuvakokoTaulu päällä
Kajaani, Kauppakatu ja Koivukoskenkatu1280 x 720 px05-21
Kalajoki, keskusta6 000576 x 336 px24/7
Kalajoki, Hiekkasärkät6 000448 x 256 px
Kalajoki, Hiekkasärkät pylväsnäytöt
Matkailutie pohjoinen
Matkailutie etelä
Pakkainpolku
Jukupolku
Keskuskarintie pohjoinen
Keskuskarintie etelä
228 x 456 px
Kannus, Kajaanintie (Itä /Länsi)5 000360 x 200 px24/7
Kaustinen, keskusta11 000576 x 336 px24/7
Kemijärvi3 000384 x 256 px24/7
Kokkola, Eteläväylä (Pohjoinen/Etelä)13 000352 x 208 px24/7
Kokkola, Jyväskyläntie (Vt 13)10 500576 x 336 px24/7
Kokkola, Mediakulma4 000 (hlö/vrk)640 x 640 px24/7
Kokkola, Vaasantie6 500576 x 336 px24/7
Perho3 000576 x 320 px24/7
Pudasjärvi (Etelä/Pohjoinen)4 200576 x 320 px24/7
Pyhäjoki, Valtatie 86 000336 x 192 px24/7
Sotkamo, 6-tie3 000576 x 320 px24/7
Ylivieska, Savontie (Itä/Länsi)13 000352 x 208 px24/7
Lähde: Trafi 2023

Vinkkejä toimivaan mainokseen

  • Selkeä ja ytimekäs viesti: Ihmisellä on yleensä vain muutama sekunti aikaa havaita ja ymmärtää viestisi. Siksi suosittelemme välttämään pitkiä lauseita tai monimutkaista kieltä. Hyvä mainos on luettavissa yhdellä silmäyksellä, toimiva sanamäärä on max. 7 sanaa.
  • Suosi värikkäitä, vahvoja mainoksia: Värit ja kuvat, jotka erottuvat ympäristöstä kiinnittävät ohikulkijoiden huomion. Hyödynnä kontrasteja ja selkeitä yksinkertaisia kuvioita
  • Jos mainokseen halutaan vaalea tausta, kannattaa välttää puhdasta valkoista väriä, koska se kirkkaudellaan peittää muita elementtejä.
  • Päätteettömät fontit ovat hyviä, koko vähintään 20–24.
  • Kuvat ihmisestä, varsinkin kasvokuvat ovat tehokkaita.
  • Toimintakehotus (CTA): Kerro selkeästi mitä haluat katsojan tekevän. Se voi olla verkkosivulla vierailu, tuotteen ostaminen ja yhteydenotto. Muista pitää CTA yksinkertaisena ja helposti muistettavana.

Etsitkö näitä?

Digituotteiden aineisto-ohjeet

Löydät täältä kaiken tarvittavan tiedon formaateista, resoluutioista ja tiedostokoko-rajoituksista, jotta mainoksesi näyttää parhaalta mahdollisella tavalla kaikissa digitaalisissa alustoissa.