Poliittinen mainonta

Poliittinen mainonta on merkittävä selvästi.

Mainonnasta on käytävä ilmi, kuka siitä maksoi, mihin vaaliin, kansanäänestykseen, lainsäädäntö- tai sääntelymenettelyyn se liittyy, ja onko mainoksessa käytetty kohdentamis- tai näyttämistekniikoita. Asetus (EU) 2024/900.

Asetuksen tavoitteena on, että kansalaisten on helpompi:

  • tunnistaa poliittinen mainonta
  • ymmärtää, kenen puolesta tai mihin poliittiseen päätöksentekoon liittyen mainos esitetään
  • tietää, ovatko he saaneet kohdennetun mainoksen.

Nämä vaatimukset ovat voimassa 10.10.2025 alkaen.


Mikä on poliittista mainontaa?

Poliittista mainontaa on kaikki mainonta, joka liittyy vaaleihin, kansanäänestykseen tai lainsäädäntöön ja on tarkoitettu vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin tai äänestyskäyttäytymiseen.

Poliittista mainontaa voi tehdä:

  • poliitikko, puolue tai ehdokas itse
  • muu taho poliitikon tai puolueen puolesta
  • kuka tahansa, jos mainos on suunniteltu vaikuttamaan vaalien tai äänestyksen tulokseen tai lainsäädäntöön

Poliittisia toimijoita ovat esimerkiksi:

  • poliittinen puolue
  • poliittinen liitto tai kampanjaorganisaatio
  • ehdokas vaaleissa tai poliittisessa tehtävässä toimiva henkilö
  • hallituksen tai paikallishallinnon jäsen
  • henkilö tai organisaatio, joka toimii poliittisen toimijan puolesta

Poliittinen mainonta voi olla maksullista tai omaehtoista viestintää eri medioissa: verkossa, somessa, televisiossa, lehdessä, ulkomainonnassa tai muulla tavalla.

Mikä ei ole poliittista mainontaa?

Seuraavat eivät ole poliittista mainontaa:

  • Yksityiset ja kaupalliset viestit, kuten poliitikon oma auton myynti-ilmoitus
  • Viranomaisten viralliset tiedotteet vaaleihin liittyvistä asioista (esim. äänestyspaikat)
  • Yleishyödyllisten järjestöjen kampanjat, jos niillä ei pyritä vaikuttamaan vaalitulokseen
  • Ehdokkaiden esittely, joka tapahtuu laissa säädetyissä, maksuttomissa ja kaikille ehdokkaille tasapuolisissa tilaisuuksissa

Poliittisen mainonnan merkitsemisvaatimukset

  • Maininta: Poliittinen mainos
  • Tiedot maksajasta: kuka rahoittaa mainoksen
  • Mainoksen aihe: esim. mihin vaaleihin, äänestykseen tai lainsäädäntöön se liittyy
  • Tieto mahdollisesta kohdentamisesta: jos mainos on kohdennettu tietyille ihmisille tai alueille
  • Linkki avoimuusilmoitukseen, josta löytyvät tarkemmat tiedot mainoksesta ja sen rahoituksesta
  • Nämä vaatimukset tulevat voimaan 10.10.2025.


Toimi näin ostaessasi poliittista mainontaa

Varaus

Ilmoita mainosta varatessasi, että kyseessä on poliittinen mainos.

Tarkista merkinnät

Mikäli teet mainosaineiston itse, huomioi että mainoksessa on näkyvillä selkeästi:
– merkintä: ”Poliittinen mainos”
– ”Maksaja.” ja maksajan nimi
– Mainoksen aihe esim. ”Eduskuntavaalit 2027” tai ”Puoluetoiminta”

Aineiston toimitus

Toimita aineisto ajoissa ja huolehdi valmiiksi asetuksen vaatimat merkinnät kuntoon.

Kysy lisää

Autamme mielellämme, voit kääntyä kaikissa kysymyksissä oman myyjäsi puoleen.


Avoimuusilmoitus

Avoimuusilmoituksessa on oltava:

  • rahoittajan nimi ja yhteystiedot
  • tieto siitä, kuka lopulta määrää rahoittajasta (jos eri taho)
  • mainonnan ajanjakso
  • mainonnan kokonaiskustannukset ja maksun lähde (julkinen tai yksityinen raha, EU:n sisältä tai ulkopuolelta)
  • vaalit, äänestys tai prosessi, johon mainos liittyy
  • linkit virallisiin vaalitietoihin
  • tieto mahdollisista henkilötietoihin perustuvista kohdennuksista
  • tieto, jos mainoksen julkaiseminen on aiemmin keskeytetty asetusrikkomuksen vuoksi
  • mahdollisuuksien mukaan tiedot mainoksen näkyvyydestä ja sitoutumisesta (katselukerrat, tykkäykset tms.)