Onko teidän yrityksellänne markkinointisuunnitelma?
Jos on, niin mahtavaa! Jos ei, niin lue tämä.
Usein markkinointisuunnitelman teko on etenkin pienemmissä yrityksissä se juttu, joka olisi hyvä tehdä ”sitten kun on aikaa”, mutta sitä aikaa ei tunnetusti koskaan tule. Suunnittelun sijaan aikaa kuluu pitkin vuotta siihen, kun kiireeseen havahdutaan viime hetkellä, että niin joo meillä on se tapahtuma/tarjous/kampanja, josta asiakkaankin olisi hyvä tietää. ”Missä me mainostetaan? Mitä siihen mainokseen laitetaan? Käytetään sitä vanhaa, kun ei uutta ehditä miettimään.” Kuulostaako tutulta? Jos markkinointisuunnitelman teko kuulostaa vaikealta tai monimutkaiselta, niin lue tämä artikkeli ja lataa itsellesi maksuton pohja, jolle voit alkaa rakentamaan omaa suunnitelmaanne vuoden 2023 markkinointiin. Vielä ei ole liian myöhäistä!
Markkinointisuunnitelman ABC
A Tavoitteet
Mitä haluatte saavuttaa tulevan vuoden markkinoinnilla? Helposti markkinointia suunnitellessa mietitään markkinointitoimia vain tiettyjen tapahtumien tai tarjouskampanjoiden euromääräisten tulosten kautta. Suunnitelmaa tehdessä tulisi kuitenkin miettiä, mitkä ovat pidemmän ajan realistiset tavoitteenne. Onko yritys uusi tai laajentamassa toimialuettaan ja kaipaa lisää tunnettuutta? Haluatteko kasvattaa asiakasmäärää? Onko asiakasmäärän kasvattaminen epärealistista, ja tavoitteena olisikin kasvattaa yksittäisen asiakkaan euromääräistä ostoa? Vai onko nykytilanne teille toimiva ja haluaisitte ylläpitää myynnin ja asiakkaiden määrän ennallaan?
B Kohderyhmä
Kenelle haluatte markkinoida? Jos vastaus tähän on ”kaikille” tai vaikka tietylle sukupuolelle tai tietyn alueen ihmisille, niin kannattaa miettiä myös seuraavia näkökantoja. Kaiken markkinointi kaikille on hyvin haastavaa toteuttaa ja voikin käydä niin, ettei markkinointiviestisi silloin tavoita ja kosketa juuri ketään. Teillä voi olla myös useampi hyvin erilainen kohderyhmä, jolloin markkinointitoimissa tulisi myös miettiä, että ketä me yritämme nyt juuri tällä asialla tavoittaa. Kohderyhmää voi alkaa miettiä sitä kautta, että millainen on stereotyyppisen unelma-asiakkaanne? Kuluttaja-asiakkaiden kohdalla hyviä segmentoinnin keinoja voivat olla esim. ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, siviilisääty, taloudellinen tilanne, asumismuoto, jne. Yritysasiakkaissa taas voidaan miettiä yrityksen kokoa, tavoitteita, toimialaa ja tarpeita.
C Kanavat
Mitkä kanavat tavoittavat juuri sinun kohderyhmäsi? Medioiden käyttö on pirstaloitunut nykypäivänä yhä useampaan kanavaan, joten monikanavaisuus alkaa olla kaikessa markkinoinnissa välttämättömyys. Koeta asettua kohderyhmäsi saappaisiin ja mieti mitä kautta tavoittaisit parhaiten juuri heidät. Tutki myös valitsemiesi markkinointikanavien tavoittavuutta ja muuta olemassa olevaa dataa. Hilla Groupin tarjoamien markkinointikanavien lukijoista löydät lisätietoa mm. täältä https://mainostajalle.hillagroup.fi/palvelumme/nakyvyys/ .
D Budjetti
Mikä markkinointibudjetti? Markkinointi nähdään edelleen useassa yrityksessä ylimääräisenä kuluna sen sijaan, että sitä mietittäisiin sijoituksena myynnin mahdollistamiseen. Kuitenkin markkinoinnille tulisi budjetoida rahaa samaan tapaan kuin esimerkiksi toimipisteeseen, palkkakuluihin ja työvälineisiin, jotka ovat välttämättömiä yritystoiminnan pyörittämisessä. Budjettia mietittäessä voi ajatuksen kääntää myös siihen muotoon, että kuinka paljon rahaa olisin valmis sijoittamaan saadakseni 5 % enemmän asiakkaita ja myyntiä.
E Sisällöt
Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on hyvä miettiä myös pääpiirteittäin niiden sisällöt. Kun panostetaan euroja näkyvyyteen ja mediatiloihin, kannattaa niistä ottaa irti paras hyöty myös huolellisella sisällön suunnittelulla. Jos kampanja-ajat on merkitty tunnollisesti kalenteriin, mutta sisältöjä aletaan miettiä vasta julkaisuviikolla, aiheutuu siitä usein ylimääräistä stressiä ja pitkiksi venyviä päiviä, sekä pahimmillaan epäonnistunut kampanja. Välillä muuttuvat mainossisällöt kiinnittävät paremmin asiakkaiden huomion, kerran toimivaksi todettu mainos ei välttämättä herätä samanlaista mielenkiintoa enää kolmen tai viiden vuoden kuluttua. Kokeilemalla rohkeasti erityyppisiä sisältöjä, opit hiljalleen tunnistamaan mitkä toimivat kohderyhmällenne parhaiten.
Toivottavasti yllä mainitut ajatukset avasivat joitain uusia näkökulmia markkinoinnin suunnitteluun. Kokeile suunnitelmallisemman markkinoinnin toteutusta ja lataa maksuton pohja vuosisuunnitelman tekoon.
Voit myös ottaa yhteyttä osaaviin mediamyyjiimme ja sopia tapaamisen, jossa voitte yhdessä pohtia millainen markkinointisuunnitelma palvelisi juuri sinun yritystäsi parhaiten.
Ota yhteyttä
Yhteydenotot mediamyyntiin sähköpostitse joka arkipäivä klo 8–16 myynti@hillagroup.fi
Mainostaja, kysy lisää
"*" näyttää pakolliset kentät