Tekemistä riittää, mutta riittääkö tekijöitä?

Kuinka selättää haasteet rekrytoinnissa? Nykypäivänä osaavan työvoiman löytäminen on monella toimialalla haastavaa. Kun osaajista on kysyntää ja heillä on yhä enemmän varaa valita, kannattaa yrityksen panostaa niin työnantajamielikuvaan kuin rekrymarkkinointiin.

Työnantajamielikuvan rakentaminen on maraton, ei pikamatka.

Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan sitä, millaiseksi työntekijät ja mahdolliset työnhakijat kokevat yrityksen. Työnantajamielikuvaa ei luoda yhden henkilön kokemuksella tai yhdellä markkinointikampanjalla vaan se on pitkäjänteisen tekemisen tulos. Paras lähtökohta hyvälle työnantajamielikuvalle on se, että nykyiset työntekijät viihtyvät ja kokevat työpaikan reiluna sekä mielekkäänä. Kun nykyisen henkilöstön hyvinvointi toimii tukevana kivijalkana, on hyvä alkaa miettiä, miten saisi välitettyä tuon mielikuvan yrityksestä myös ulospäin.

Keinoja työnantajamielikuvan vahvistamiseen:

  • Tutki sisäistä työantajamielikuvaa, kysy työntekijöiltäsi mitkä ovat teidän vahvuutenne ja panosta heikkouksien kehittämiseen. Näin myös työntekijöiden pysyvyys paranee.
  • Nosta esiin uratarinoita ja työntekijöitä esim. verkkosivuilla, somessa, sisältömarkkinoinnilla.
  • Tuo esille yrityksen arvoja kaikessa markkinoinnissa
  • Markkinointi ei ole vain perinteinen mainos, jossa on ostokehotus. Markkinoinnilla kasvatetaan tunnettuutta ja
  • Korosta vahvuuksia, mikä erottaa teidät kilpailijoista työntekijän näkökulmasta?

Mitä nykyaikaisessa rekrymainonnassa tulisi ottaa huomioon?

Perinteisellä rekrymainoksella on edelleen paikkansa, mutta onko se paras tapa markkinoida juuri teidän työtehtäväänne? Printtimainosta käytettäessä, ilmoitukseen ei välttämättä tarvitse lisätä kaikkia yksityiskohtaisia tietoja, vaan siitä voi tehdä visuaalisesti näyttävän ja huomiota herättävän, kertoa oleellisimmat ja ohjata lukija verkkosivuille. Rekrymainontaa voi tehdä myös sisältömarkkinoinnin muodossa, esimerkiksi artikkeli joka esittelee työyhteisönne ja vaikka työntekijän kuvauksen työtehtävästä – mahdollisuuksia on monia.

Ideoita rekrymainoksen sisältöön:

  • Yritä asettua työnhakijan asemaan ja mieti ilmoituksen sisältöä hänen näkökulmastaan.
  • Mieti myös työpaikkailmoitus myyntinä – yrität nyt myydä avoimen työpaikan mahdollisimman osaavalle ja sitoutuneelle tekijälle.
  • Voisiko ilmoituksessa näkyä tieto tehtävän palkkauksesta?
  • Mitä jos rekrymainos olisikin videon muodossa? Videosisältö voi tehdä työpaikasta helpommin lähestyttävän ja tuoda paremmin esiin työpaikan vahvuudet.
  • Muista aina ilmaista onko tehtävässä mahdollisuus etätyöskentelyyn

Kaustisella jo puoli vuosisataa palvellut Kappelin Grilli, on käyttänyt digitaalista tienvarsitaulua työntekijöiden etsimiseen jo useamman kerran. Yrittäjä Tero Pihlajamaa kokee digiscreenmainonnan tuovan hyvää lisänäkyvyyttä rekrytoinnille nykyajan haastavassa työntekijätilanteessa.

Keskeisellä paikalla olevan tienvarsitaulun ohittaakin tutkitusti n. 11 000 autoa vuorokaudessa.

Tavoita potentiaaliset hakijat oikeissa kanavissa

Kun alat pohtia rekrytointikanavia, kannattaa miettiä mitkä kanavat tavoittavat parhaiten juuri teidän kohderyhmänne. Hilla Groupin suosituimmat työpaikkamainonnan tuotteet ovat printtimainos yhdistettynä viikon ajan verkkosivuilla pyörivään rekrybanneriin. Suosiolle on syynsä, mutta tämä yhdistelmä ei välttämättä toimi kaikille rekrytointikampanjoille.

Digitaalinen ulkomainonta on alueellamme vielä melko vähän käytetty rekrymainonnan kanava, se kuitenkin tavoittaa tehokkaasti myös ne, jotka eivät lehteä lue sekä passiiviset työnhakijat, jotka eivät seuraa työpaikkailmoituksia muissa kanavissa. Ulkomainonta tavoittaa paikallisten lisäksi myös ohikulkijat sekä kotikonnuilla vierailemassa olevat potentiaaliset paluumuuttajat.

24 h

Ota yhteyttä

Yhteydenotot mediamyyntiin sähköpostitse joka arkipäivä klo 8–16 myynti@hillagroup.fi

Mainostajien yhteydenottolomake

"*" näyttää pakolliset kentät

Markkinointilupa
Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen* mukaisesti.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue myös nämä