Jyväskylän yliopiston Vuokatin liikuntateknologian yksikkö päätti kokeilla jotakin uutta koulutuspolkunsa markkinoinnissa. Urheiluseurojen käyttämä Jopox-järjestelmä osoittautuikin tehokkaaksi tavaksi tavoittaa potentiaaliset opiskelijat.
Huipulle tähtäävä urheilija tai valmentaja käyttää suurimman osan ajastaan tavoitteelliseen harjoitteluun, mutta tulevaisuutta varten tarvitaan myös koulutusta. Tätä varten Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän yliopiston Vuokatin liikuntateknologian yksikkö (JYU-Vuokatti) käynnistivät LIIKU – Kaksoisura Kainuussa -hankkeen, joka tarjoaa urheilijoille ja valmentajille joustavan kahden korkeakoulututkinnon koulutuspolun.
Haku koulutukseen tapahtuu korkeakoulujen erillishaussa. Koulutuspolun markkinoinnissa JYU-Vuokatti hyödynsi urheiluseurojen käyttämää Jopox-toiminnanohjausjärjestelmää, joka kuuluu Hilla Groupiin.
Jopoxia käyttävät urheilijat, harrastajat, valmentajat ja heidän perheensä, ja viime kesästä lähtien sen mobiilisovellukseen on ollut mahdollista ostaa mainostilaa. Myös JYU-Vuokatissa kiinnostuttiin uudesta markkinointikanavasta.
– Meitä kiinnosti erityisesti se, että Jopoxin kautta mainonta kohdentuu suoraan urheiluseurojen jäseniin, eli juuri heihin, joita meidän koulutuspolkumme voisi aidosti kiinnostaa, yliopistonopettaja Anna Lukkari kertoo.
Näkyvyyttä koko Suomessa
Jopoxin vahvuuksiin kuuluu laaja näkyvyys ja tarkka kohdennettavuus. Sovellusta käyttää yli 80 000 aktiiviharrastajaa ja urheilevaa perhettä ympäri Suomen, ja vuodessa sillä on jopa 9–10 miljoonaa käyttökertaa. Mainokset voidaan kohdentaa esimerkiksi paikkakunnan, maakunnan tai lajin mukaan, mikä tekee oikean yleisön tavoittamisesta vaivatonta.
Jopox on myös kustannustehokas markkinointikanava.
– Koska kampanja toteutettiin hankerahoituksella, halusimme saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä kustannustehokkaasti. Saimme Hilla Groupilta hyvän tarjouksen, ja näyttömäärät olivat todella hyvät, Lukkari kertoo.
Mitattavaa ja tuloksellista markkinointia
Yksi Jopoxin suurimmista eduista on mitattavuus. Työkalu näyttää tarkasti, kuinka monta kertaa mainokset on nähty ja klikattu, mikä tekee tulosten seurannasta helppoa.
– Meillä oli omat sisällöt, jotka saatiin helposti muokattua Jopoxiin sopiviksi. Kaikki sujui jouhevasti ja apua oli saatavilla heti, kun sitä tarvittiin. Erityisen tyytyväisiä olimme siihen, että näimme konkreettisesti, kuinka paljon mainoksia klikattiin, Lukkari jatkaa.
Kampanja tehtiin kahdessa aallossa: ennen korkeakoulujen erillishakua ja sen aikana. Lukkarin mukaan lopputulokset vakuuttivat.
– Kyse ei ollut pelkästään mahdollisimman isosta määrästä näyttöjä tai klikkauksia, vaan siitä, että mainokset tavoittivat potentiaaliset opiskelijat, mikä oli meille tärkeintä. Uskomme myös, että koulutuspolku voi jäädä vaihtoehtona mieleen, vaikka haku ei olisi ollut juuri tänä keväänä ajankohtaista.
Onnistunut kokeilu
Jopox valikoitui JYU-Vuokatin käyttöön myös siksi, että hankkeen puitteissa haluttiin kokeilla uusia ja innovatiivisia markkinointikanavia.
– Olemme käyttäneet aikaisemminkin kattavasti Hillan palveluja ja hyödyntäneet printti- ja digimainontaa sekä ulkomainostauluja. Siksikin Jopox oli mielenkiintoinen uusi kokeilu, Lukkari sanoo.
Entä suosittelisiko hän Jopoxia muille?
– Ehdottomasti silloin, kun halutaan tavoittaa urheilijaväkeä tai seuroissa toimivia ihmisiä. Kohdentaminen on tarkkaa, käyttö helppoa ja tulokset mitattavia. Tämä oli meille uusi, mutta erittäin onnistunut kokeilu, jota jatkamme todennäköisesti myös syksyllä, kun urheilijan ja valmentajan kaksoisuran mahdollistava koulutuspolku on seuraavan kerran mukana erillishaussa, hän summaa.
Ota rohkeasti yhteyttä
Kiinnostaako sinua kuulla lisää siitä, miten voimme tukea sinun mainontasi tavoitteita?
Älä jää miettimään, vaan kysy lisää jo tänään!
Kysy lisää

Mainostaja, kysy lisää
"*" näyttää pakolliset kentät