Moni yritys, etenkin harvempaan asutuilla ja verrattain pienemmillä paikkakunnilla uskoo, että kaikki alueella tuntevat sen – mutta se ei ole aina totta. Yrityksen tunnettuus ei ole pysyvä tila, sillä ilman säännöllistä näkyvyyttä yritys voi unohtua. Jos yritys ja sen palvelut eivät ole esillä, saattavat potentiaaliset asiakkaat valita paremmin esillä olevan paikallisen tai valtakunnallisen toimijan.
Miten varmistat, että yrityksesi ei jää vain pienen piirin tietoon, vaan säilyy asiakkaiden mielessä ja tavoittaa myös uudet tulijat? Tässä vinkit paikallisen tunnettuuden kasvattamiseen ja ylläpitämiseen!
Yhtenäinen ja monikanavainen näkyvyys on tehokasta
Monikanavaisuus on nykypäivän sana ja useimmille yrityksille jo itsestäänselvyys. Tulee näkyä paikallismediassa, somessa, hakukoneissa ja tien varressa. Jotta monikanavainen mainonta toimii ja eri kanavat tukevat toinen toistaan, on yrityksen viestin, visuaalisen ilmeen ja äänensävyn oltava yhtenäisiä kaikissa käytetyissä kanavissa. Sisältöjä voi ja kannattaakin muokata eri kanaviin sopiviksi, kunhan logo, värit ja ydinviesti säilyvät samana eri kanavissa.
”Jaffat nyt 2€/pullo.” Herättääkö tunnetta vai toimisiko paremmin: ”Nyt kävi kauppiaalle niin, että jaffapulloja tilatessa tapahtuneen näppäilyvirheen takia limupulloja on nyt kaupassa laatikon sijaan lavallinen. Auta meitä vapauttamaan tilaa muillekin juomille ja hae nyt jaffapullo viikonlopulle 2€ kappalehintaan!”
Herätä tunne, kerro tarina ja jää mieliin
Tarinat ja tunteet tekevät yrityksestä muistettavan. Kun asiakas tuntee yrityksen tarinan ja kokee sen itselleen merkitykselliseksi, hän sitoutuu ostamaan yrityksen palveluja jatkossakin. Paikallista ja alueellista tunnettuutta rakentaessa kannattaa hyödyntää nimenomaan paikallisuutta. Käytännössä paikallisuutta voi korostaa monin erin tavoin kuten tuttavallisella äänensävyllä, nostamalla mainontaan paikallisia ihmisiä, paikkoja ja tapahtumia. Tunnetta mainontaan voi tuoda paikallisen näkökulman lisäksi esimerkiksi huumorilla tai inhimillisillä tarinoilla. Luotettavuutta voidaan kasvattaa suositteluilla sekä paikallisten henkilöiden tai yritysasiakkaiden asiakastarinoilla.
Tunnistamaton nimimerkki on kehunut tuotteen kansainvälisessä verkkokaupassa maasta taivaaseen, luotatko siihen enemmän kuin tuttuun ja rehdin oloiseen henkilöön, joka kehuu asiakaskokemustaan paikallismedian sivulla sekä somessa omilla kasvoillaan.
Toisto ja pitkäjänteisyys tuovat tuloksia
Asiakkaat luottavat tuttuihin ja näkyviin yrityksiin. Kerran vuodessa nähty mainos ei jää mieleen. Sen sijaan säännöllisesti esillä oleva yritys vaikuttaa luotettavalta ja vakavaraiselta valinnalta. Yksittäinen kampanja yritystoiminnan alussa saattaa luoda hetkellisen kävijäpiikin ja luoda harhakuvan siitä että yritys on alueellisesti tunnettu. Yritys unohtuu kuitenkin nopeasti jollei näkyvyys saa jatkoa. Vahva paikallinen brändi syntyykin ajan myötä.
Olet käyttänyt paikallista palvelua ja ollut siihen tyytyväinen. Nyt huomaat kilpailevan yrityksen mainoksen, joka kertoo heidän uusimmista tuotteistaan tai palvelusta, jonka avulla työn laatu on entistä parempaa. Päätät haluta kokeilla uutuuspalvelua ja asioida ensi kerralla toisaalla. Harmi, ettet tiennyt tutun paikallisen toimijan tarjoavan juuri samoja tuotteita, koska se ei niitä sinulle markkinoinut.
Syntyikö uusi idea tai tunnistatko, että paikalliselle näkyvyydelle olisi tarvetta? Jätä yhteydenottopyyntö, niin paikallinen asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä.
Ota rohkeasti yhteyttä
Kiinnostaako sinua kuulla lisää siitä, miten voimme tukea sinun mainontasi tavoitteita?
Ole yhteydessä meidän asiantuntevaan tiimiimme soittamalla tai täyttämällä vieressä oleva yhteydenottolomake. Meille on tärkeää, että saat henkilökohtaista ja ammattitaitoista palvelua.
Älä jää miettimään, vaan kysy lisää jo tänään!
Mainostaja, kysy lisää
"*" näyttää pakolliset kentät