Millainen vaalikampanja toimii?

Tehokas mainos

Mainoksesta katsotaan ensin kolme pääasiaa: kuva, otsikko ja ehdokkaan nimi.

Kuvalla erotutaan, jäädään mieleen ja saadaan kontakti katsojaan. Varmista, että kuvasi on teknisesti riittävän hyvälaatuinen.

Mainoksen värimaailmalla voidaan luoda mielikuvia ja myös erottua joukosta. Kiinnitä huomiota myös kuvien ja tekstin asetteluun sekä tekstin määrään – usein vähemmän on enemmän.

Mainoksen tulee olla selkeä ja helposti ymmärrettävä, mutta muista myös tuoda esiin oma persoonasi!

Sanoma

Mitä tahdot sanoa itsestäsi tai jostain tärkeästä teemasta?

Mainoksessa kannattaa olla vain yksi pääviesti, kaikki muu on jo liikaa. Valitseminen on vaikeaa, mutta siihen kannattaa käyttää aikaa. Samaa ajatusta tai lausetta on hyvä toistaa koko kampanjan ajan. Selkeä sanoma antaa ihmisille syyn äänestää nimenomaan sinua!

Yksittäinen poliittinen teema harvoin riittää hyväksi mainoslauseeksi. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että on tärkeämpää ilmentää omaa persoonaa kuin tiettyä asiaa. Ihannetilanne tietysti on, jos voi kiinnostavasti ilmentää itseään asiansa kautta.

Mainoskanavat

Kohdista viestisi sinne, missä äänestäjät ovat.

Suurin osa äänestäjistä seuraa uutisia ja poliittista keskustelua nimenomaan paikallisista medioista. Sanomalehti (painettu ja digitaalinen) on avainasemassa, kun haetaan tietoa omaan äänestyspäätökseen liittyvissä asioissa. Siksi on tärkeä valita perinteinen sanomalehti mainosalustaksi.

Digimainonta lehtien alustoilla on luotettavaa, turvallista ja tehokasta. Oma kampanja siis kannattaa rakentaa mahdollisimman tavoittavaksi painetun ja näköislehden sekä digitaalisten sisältöjen avulla.

Tutustu vaihtoehtoihin

Ajoitus

Miten ajoittaa mainonta?

”Mahdollisimman lähelle vaalipäivää” tuntuu itsestään selvältä ratkaisulta, mutta silloin mainontaa on lehdessä kaikkein eniten ja kilpailu huomiosta kovinta.

Ole rehellinen itsellesi: oletko niin tunnettu ehdokas, että parin viikon esilläolo riittää. Vai kannattaisiko herättää huomiota mainonnalla vähän aikaisemmin ja jatkaa kampanjaa tehokkaan kenttätyön merkeissä

Tässäkin on tärkeintä erottua muista:
Tee erilainen kampanja kuin muilla.

Monipuoliset ratkaisut

Mitä tahdot sanoa itsestäsi tai jostain tärkeästä teemasta?

Liitelehdet, sisältömarkkinointi, somejaot, ulkomainonta

Lehtimainontaa voit täydentää myös liitteiden tai sisältö-markkinoinnin avulla. Liitteessä voit kertoa puolueesi tavoitteista ja omista ajatuksistasi tarkemmin ja laajemmin kuin lehtimainoksessa. Liite on hyvä ratkaisu silloin, kun halutaan tuoda esiin suurempi joukko ehdokkaita.

Sisältömarkkinointi eli mainostajan artikkeli tuo mainosviestisi osaksi lehden uutisvirtaa. Artikkelin avulla voit kertoa itsestäsi ja tavoitteistasi haluamastasi näkökulmasta. Sisältömarkkinointi auttaa Sinua jäämään äänestäjän mieleen!

Kättä pidempää

Painettuun sanaan voi luottaa

Vaalikampanjan aikana tarvitset ehkä myös painettuja tuotteita tukemaan työtäsi. Kauttamme pystyt tilaamaan käyntikortit, eri kokoiset esitteet, tarrat, julisteet, roll-upit, liput – oikeastaan kaikki painettavat tuotteet. Myös tabloid-kokoiset vaalilehdet voit tilata kauttamme. Tarvittaessa pystymme suunnittelemaan ja taittamaan lehden, painamaan sen sekä tilaamaan jakelun toivomallesi alueelle.

Lue myös nämä