Tunnettuutta ja ”kättä pidempää”

Elina Kiviaho ja Sanna Kiiveri-Haverinen tietävät, että paikallisen näkyvyyden rakentaminen on kuin palapelin kokoamista, jossa täytyy löytää oikeat palikat ja asettaa ne oikeaan järjestykseen. Oikeat mainostamisen ratkaisut rakentavat näkyvyyttä isoin harppauksin eteenpäin.

Perhemyönteistä työpaikkakulttuuria edistävä KAMKin hanke sai siivet alleen, kun se kysyi Hilla Groupilta mainosratkaisuja näkyvyyden kasvattamiseksi Kainuussa. Hankepäällikkö Elina Kiviaho sanoo löytäneensä juuri sen, mitä oli etsimässä.

– Ongelmana oli, miten saada hanke näkyviin koko maakunnassa ja nimenomaan yrittäjien keskuudessa. Tiesin, että tarvitsen siihen jonkin hyvän ratkaisun, sillä Kuopiosta Kajaaniin töihin tulleena minulla ei ollut verkostoja hyödynnettävänä, Työn ja perheen Kainuu -hankkeen hankepäällikkö Elina Kiviaho sanoo.

Hanketyön alussa Kiviaho kertoo törmänneensä vääriin ennakkoluuloihin siitä, mitä perhemyönteisyys itse asiassa on, joten hän tarvitsi tiedotustyöhön paikallisen, luotettavan ja uskottavan kumppanin.

– Oli luontevaa ottaa yhteyttä Hilla Groupiin, sillä parempaa väylää ihmisten ja yrittäjien koteihin tuskin löytyy.

Pitovoimaa perheille

Hilla Groupin myyntipäällikkö Sanna Kiiveri-Haverinen kertoo, että tunnettuusmarkkinoinnissa tärkeää on tunnistaa kohderyhmä, alue ja mainosratkaisujen tavoittavuusluvut.

– Ratkaisujen suunnittelussa auttaa myös budjetin tunteminen. Työn ja perheen Kainuu -hankkeen kanssa oli erittäin helppo aloittaa, koska meille oli heti alusta alkaen selvää, paljonko rahaa on käytettävissä, Kiiveri-Haverinen kiittelee.

Sopivaksi ratkaisuksi valikoitui mainosartikkeli, joka julkaistiin printissä ja digissä. Artikkeli pidettiin uutisvirrassa viikon ajan.

– Sen lisäksi otimme lehdestä sadan kappaleen lisäpainoksen jaettavaksi.

– Lehtinippu oli minulle juuri sitä ”kättä pidempää”, mitä tarvitsin lähestyessäni yrityksiä. Oli mukava ojentaa lehti ja kertoa, että tästä löydät artikkelin hankkeesta ja sen tavoitteista, Kiviaho sanoo.

Hän kokee, että hankkeen mainosartikkeli osui ja upposi.

– Se julkaistiin Kainuun Sanomissa ja Ylä-Kainuussa eli pääkohdekuntiemme alueella. Julkaisupäivä oli toivotusti juuri Visit KAMK -ura- ja rekrymessujen päivä, jossa olin paikalla jakamassa irtonumeroita. Moni tuli heti kertomaan, että luinkin sinusta ja hankkeesta päivän lehdestä. Silloin tiesin, että viesti on alkanut mennä eteenpäin, Kiviaho kertoo.

Sanna Kiiveri-Haverinen (vas) ja Elina Kiviaho löysivät Työn ja perheen Kainuu -hankkeelle sopivat mainostamisen ratkaisut. Yhteistyö jatkuu ensi vuonna, Kiviaho kertoo.

Yritykset lähtivät innolla mukaan

Kun tieto hankkeesta levisi ja yrityskontakteja alkoi tulla, Eina Kiviaho pääsi varsinaiseen työhönsä eli herättelemään yrityksiä huomaamaan perhemyönteisyyden merkityksen toiminnassaan.

– Monilla yrityksillä kysymys oli vain olemassa olevien käytäntöjen avaamisesta. Niissä työntekijöitä ja heidän perheitään tuettiin jo valmiiksi hyvin monipuolisesti, mutta siitä ei oltu osattu tehdä kilpailukyky- ja rekrytointivalttia.

Parin kuukauden työskentelyn jälkeen Kiviaholla on hankkeessa mukana toistakymmentä yritystä. Niissä tehdään mm. kysely yrityksen perhemyönteisistä käytännöistä ja kysytään ehdotuksia, miten työn ja perheen yhteensovittamista voisi vielä jatkojalostaa.

– Meillä on tulossa lisäksi neljällä paikkakunnalla ideointityöpajat, joissa mietitään  inspiraatiopuheenvuoron ja tilaisuuksia varten suunnitellun tehtävänannon avulla työyhteisöjen perhemyönteisiä käytäntöjä. Niistä kootaan digitaalinen palvelutarjotin, joka on kaikkien yritysten apuna käytäntöjen kehittämisessä.

Vuoden 2026 tammikuun loppuun jatkuvan hankkeen aikana on tarkoituksena jakaa myös Kainuun perhemyönteisin työpaikka -palkinto.

Hilla Group mainetyön alustana

Elina Kiviahon mukaan Työn ja perheen Kainuu -hankkeessa on kysymys koko Kainuun mainetyöstä, mikä on ratkaisevan tärkeää tulevaisuuden työntekijöistä kilpailtaessa.

– Tiedämme hyvin, että esimerkiksi nuoret naiset ja perheelliset karkaavat helposti Kainuusta, ja tämän vuoksi on tärkeää pystyä tekemään koko Kainuusta perhemyönteisyydestään tunnettu maakunta.

Hän kiittelee Hilla Groupin roolia paikallisena tiedonvälittäjänä ja myös asiantuntemuksella valittuja, toimiviksi osoittautuneita mainosratkaisuja.

– Meidän vahvuutemme on paikallisten tavoittaminen: mainokset tavoittavat melkein kaikki kainuulaiset, myös ne, jotka eivät tilaa lehteä. Mainostamisen ratkaisut ovat täyden palvelun tuotteita, joissa ammattilaiset tekevät myös toimivat ja tehokkaat sisällöt, Sanna Kiiveri-Haverinen sanoo.

24 h

Ota rohkeasti yhteyttä

Kiinnostaako sinua kuulla lisää siitä, miten voimme tukea sinun mainontasi tavoitteita?

Ole yhteydessä meidän asiantuntevaan tiimiimme soittamalla tai täyttämällä vieressä oleva yhteydenottolomake. Meille on tärkeää, että saat henkilökohtaista ja ammattitaitoista palvelua.

Älä jää miettimään, vaan kysy lisää jo tänään!

Mainosta­ja, kysy lisää

"*" näyttää pakolliset kentät

Markkinointilupa
Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen* mukaisesti.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue myös nämä