Digitaalinen lukeminen vahvistuu – Hillan mediat tavoittavat monikanavaisesti

Juuri julkaistut Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2024) tulokset osoittavat selvän suunnan: digitaalinen lukeminen kasvaa edelleen merkittävästi. Yhä useampi lukija hakeutuu digitaalisten sisältöjemme pariin, mutta tämän lisäksi painetut lehdet säilyttävät vankan lukijakuntansa.  Monikanavaisuuden vahva kasvu on iloinen uutinen, ja se kertoo, että mediat ovat ajassa mukana tavoittaen entistä laajempia yleisöjä.

Koti-Lappi teki valtavan digiloikan

Yksi tutkimuksen merkittävimmistä kehittyjistä on Koti-Lappi, joka kasvatti digitaalista tavoittavuuttaan vaikuttavalla 21 700 lukijalla. Lehden digitaalinen tavoittavuus on nyt huikeat 28 900 lukijaa. Muutos on poikkeuksellisen merkittävä ja osoittaa, kuinka vahvasti lehden digitaalinen sisältö on löytänyt paikkansa lukijoiden arjessa. Muutos korostaa digitaalisten alustojen potentiaalia tavoittaa uusia yleisöjä ja sitouttaa lukijat entistä tehokkaammin.

Koti-Lapin digiloikka on erinomainen esimerkki, miten hyvin suunniteltu ja toteutettu digitaalinen strategia voi kasvattaa lukijakuntaa merkittävästi. Lukijat haluavat nopeaa ja ajantasaista uutisvirtaa, ja Koti-Lappi on vastannut tarpeeseen mallikkaasti. Tällaiset muutokset antavat rohkaisevia viitteitä siitä, että digitaalisuus avaa uusia mahdollisuuksia niin lehdelle kuin sen lukijoille ja mainostajillekin.

Digitaalinen kasvu kiihtyy myös muissa medioissa

Digitaalisessa lukemisessa on tapahtunut merkittävää kasvua lähes poikkeuksetta kaikilla Hillan medioilla. Kainuun Sanomien digitaalinen tavoittavuus on 82 500 lukijaa, edelliseen vuoteen nousua on 13 800 lukijaa. Keskipohjanmaa kasvoi digitaalisesti 21 000 lukijalla, ja sen digitaalinen tavoittavuus on nyt 122 600. Kasvu vahvistaa maakuntalehtien asemaa merkittävänä uutistoimijana. Muutos osoittaa, kuinka tärkeäksi digitaalinen lukutapa on muodostunut lukijoille, jotka arvostavat reaaliaikaista ja joustavaa uutisten seuraamista.

Myös paikallislehdissä on tapahtunut digitaalisen lukemisen vahva kasvu, mikä tukee laajempaa kehitystä kohti monikanavaista uutisten kulutusta. Monissa lehdissä digitaalisen tavoittavuuden kasvu on ollut merkittävää. Lukijat arvostavat ajasta ja paikasta riippumatonta uutisten seuraamista. Esimerkiksi Nivala-lehti ja Luoteis-Lappi nostivat digitaalista tavoittavuuttaan kolminkertaisesti edelliseen vuoteen verrattuna. Samoin Kuhmolainen, Meän Tornionlaakso, Sompio ja Inarilainen ovat saavuttaneet huiman kehityksen kaksinkertaistamalla digitaalisten lukijoiden määrän.

Myös Kittilälehti, Kalajokiseutu, Ylä-Kainuu, Lestijoki, Enontekiön Sanomat, Perhonjokilaakso, Kalajokilaakso ja Haapavesi-lehti ovat kokeneet digitaalista kasvua. Digitaalinen media onkin selvästi löytänyt jalansijansa myös paikallisten sisältöjen parissa tarjoten lukijoille joustavan ja nykyaikaisen tavan seurata paikallisuutisia.

Painettu lehti edelleen vahva

Vaikka digitaalinen kasvu on ollut merkittävää, suurimmassa osassa paikallislehtiä painetun lehden tavoittavuudessa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. Painettu media on yhä tärkeä osa monien lukijoiden arkea. Esimerkiksi Keskipohjanmaa tavoittaa painettuna edelleen vaikuttavat 39 900 lukijaa, mikä korostaa painetun lehden pysyvyyttä laajan digitarjonnan rinnalla. Paikallislehdet säilyttivät painetun lehtensä lukijamäärän lähes muuttumattomana, mikä kertoo vakiintuneesta ja sitoutuneesta lukijakunnasta.

Monille lukijoille painettu lehti tarjoaa rauhallisen ja syventävän lukukokemuksen, jota digitaaliset alustat eivät aina pysty täysin korvaamaan. Painettu media toimii erityisesti niillä alueilla, joissa lukijat arvostavat syventävää, paikallisiin aiheisiin keskittyvää journalismia. Tämä lujittaa painetun lehden roolia luotettavana uutiskanavana, jota kulutetaan harkiten ja ajan kanssa. Painetut lehdet ovat edelleen elinvoimaisia ja tarjoavat lukijoille vaihtoehdon digitaalisen median rinnalla.

Monikanavainen lähestymistapa tarjoaa mahdollisuuksia myös asiakkaiden tavoittamiseen

Monilla lehdillä näkyy selkeä kehitys kohti monikanavaista lukutapaa, jossa yhdistyvät painettu ja digitaalinen media. Lukijat voivat valita itselleen parhaimman tavan kuluttaa uutisia.

Mediatutkimuksen tulokset osoittavat, että lehdet ovat siirtymässä yhä vahvemmin kohti digitaalista maailmaa, mutta samalla säilyttävät painetun lehden arvon. Tasapaino mahdollistaa sen, että lehdet tavoittavat sekä perinteiset että uudet lukijat. Lukijoiden sitoutuminen sisältöihin, olipa kyse painetusta tai digitaalisesta mediasta, on edelleen vahvaa, mikä antaa positiivista uskoa tulevaisuuteen.

Monikanavaisuus avaa uusia mahdollisuuksia myös mainostajille. Kun yhä useampi lukija kuluttaa uutisia sekä painetussa että digitaalisessa muodossa, pystymme tarjoamaan mainostajille entistä kattavamman ja tarkemman tavan tavoittaa erilaiset yleisöt.

Painetun lehden vakiintunut lukijakunta, joka kuluttaa sisältöjä syvällisesti ja harkiten, tarjoaa erinomaisen alustan pitkäkestoisille ja paikallisesti kohdennetuille mainoskampanjoille. Samaan aikaan digitaalisten alustojen nopeus ja joustavuus antavat mahdollisuuden dynaamisiin ja ajankohtaisiin mainosratkaisuihin, joissa viesti tavoittaa lukijat hetkessä – missä ja milloin tahansa. Tämä yhdistelmä mahdollistaa mainostajille tehokkaan näkyvyyden molemmissa kanavissa.

Lehtien digiloikat ja digitaalisten lukijoiden määrän merkittävä kasvu sekä vankka painetun median suosio tarjoavat mainosalustan, joka avaa mainostajille mahdollisuuden suunnitella kampanjoita, jotka tavoittavat huomattavan määrän alueellisia lukijoita. Monikanavainen lähestymistapamme antaa mahdollisuuden tarjota entistä joustavampia, monipuolisempia ja kohdennetumpia ratkaisuja, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin – olipa kyse sitten pitkäkestoisista brändikampanjoista tai nopeasti reagoivista digitaalisista kampanjoista.

Kysy lisää mediamyyjältäsi!

24 h

Ota rohkeasti yhteyttä

Kiinnostaako sinua kuulla lisää siitä, miten voimme tukea sinun mainontasi tavoitteita?

Ole yhteydessä meidän asiantuntevaan tiimiimme soittamalla tai täyttämällä vieressä oleva yhteydenottolomake. Meille on tärkeää, että saat henkilökohtaista ja ammattitaitoista palvelua.

Älä jää miettimään, vaan kysy lisää jo tänään!

Mainosta­ja, kysy lisää

"*" näyttää pakolliset kentät

Markkinointilupa
Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen* mukaisesti.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue myös nämä