Taimitaikurit on Kokkolassa toimiva täyden palvelun viherkeidas. Heidän valikoimistaan löytyvät niin kesäkukat, hyötykasvit, monivuotiset perennat, puut ja pensaat kuin suunnittelupalvelu sekä viherrakentaminen.
Paikallinen puutarhayritys on koko 20-vuotisen historiansa ajan toiminut Hillan kanssa yhteistyössä. Taimitaikureiden yrittäjä Tiia Ritamäki kertoo yrityksen markkinoinnin päätavoitteena olevan tuotteiden välitön myynti. Sesonki näkyy vilkastuvana kaupankäyntinä, mutta ihmisten mieliin pitää päästä, jotta he osaavat tulla puutarhalle, kun kesäkukkien myyntikausi alkaa. Ritamäen mielestä mainostaminen juuri ennen juhlapyhiä, kuten äitienpäivää ja helatorstaita on merkityksellistä.
Kaikki Taimitaikureiden asiakkaat eivät ole tiedostaneet laajentunutta tuotevalikoimaa tai että pihasuunnittelu sekä viherrakentaminen ovat tulleet osaksi tarjontaa, joten tarvitaan tietoisuuden kasvattamista yrityksen tarjoamista palveluista.
Ritamäki kokee markkinoinnin suurimmaksi haasteeksi alan kausiluontoisuuden.
– Talvella puutarhanhoito kiinnostaa asiakkaita vähemmän, ja kevään tullen yrityksemme saattaa olla heille jo unohtunut. Myös sää näkyy suoraan myynnissä. Sateella asiakasmäärät ovat vähäiset, mutta auringon tullessa esille puutarhalla voi olla hyvinkin vilkasta.
Puutarhamyymälä haluasi päästä tarjoamaan aktiivisemmin uusia palveluitaan tai nousta asiakkaiden mieleen myös Kokkolan ulkopuolella.
Ratkaisut Hillan kanssa
Hillan mediamyyjä Ritva Myllymäki on ollut avainasemassa Taimitaikurien markkinointitarpeiden ratkaisuissa. Yhteistyö alkoi vuosia sitten, ja on ollut sujuvaa alusta lähtien.
– Ritvan kanssa istutaan alas jo tammikuussa miettimään koko vuoden markkinointia ja tehdään alustavaa suunnitelmaa, toteaa Ritamäki.
– Sesongin koittaessa ei tarvitse miettiä jokaista mainosasiaa erikseen, vaan Ritva muistuttaa tärkeistä deadlineista ja tuo esiin hyviä kampanjaideoita, jatkaa hän.
Pidemmän aikavälin suunnittelu onkin auttanut Taimitaikureita hyödyntämään oikeat mainospaikat ja -ajat. Yhteistyö sujuu erinomaisesti. Ritamäki arvostaa erityisesti sitä, että Ritva hoitaa asiat sujuvasti ja luotettavasti. Erityisesti kiitosta saa kaikkien markkinointitarpeiden hoituminen yhden ihmisen kautta.
– Voi luottaa, että homma pelittää, kun on yks ihminen kenelle voi soittaa milloin tahansa.
Yritykselle on tärkeää paikallinen tuotanto ja lähituottajan imago. Tämän vuoksi ilmoittelu paikallisissa printtimediajulkaisuissa, kuten Kokkola-lehdessä ja Keskipohjanmaassa, on ollut näkyvää. Ennakoiva suunnittelu varmistaa sen, että haluttu mainospaikka on saatavilla juuri haluttuna ajankohtana. Kokkola-lehden etusivun varaaminen hyvissä ajoin on yksi esimerkki siitä, miten tärkeää ennakoiva suunnittelu on ollut.
– Ilman hyvissä ajoin tehtyä markkinointisuunnitelmaa me ei saatais mainosta Kokkola-lehden etusivulle silloin kun halutaan, kertoo Ritamäki
– Mainos lehden etusivulla tuo kuitenkin välittömästi liikettä puutarhalle. Mainoksessa näkyvät tuotteet eivät ole aina niitä, mitä asiakkaat ostavat, vaikka ovat intoutuneet ostoksille mainonnan perusteella.
Ritamäki on havahtunut siihen, että ihmisten lukutottumukset ovat muuttuneet. Kaikki eivät lue enää painettuja lehtiä ja vaikka mainos etusivulla on edelleen toimiva, niin sen rinnalle tarvitaan muita mainosratkaisuja. Myllymäki onkin huolehtinut siitä, että Taimitaikureilla on alettu miettiä markkinointia printtimainontaa laajemmin ja monikanavaisemmin. Kun entistä useampi ihminen käyttää vain digitaalisia kanavia, sielläkin pitää päästä nousemaan ihmisten tietoisuuteen.
Taimitaikurit ovatkin ottaneet käyttöönsä useampia digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten lehtien verkkosivuilla näkyviä mainoksia ja Kokkolaan sisääntuloväylien ulkomainostauluja. Kokkolan aluetta laajempaa näkyvyyttä on haettu viime aikoina Kalajoen ulkotauluista.
Tulokset puhuvat puolestaan
Hillan kautta toteutettu mainonta on tuottanut hyviä tuloksia. Tähän saakka Kokkola-lehden ja Keskipohjanmaan etusivun suurikokoiset mainokset ovat nopeasti houkutelleet asiakkaita ja muuttaneet mainospanostukset suoraan myynniksi. Keskipohjanmaan verkkosivujen jättiboksi-banneri on kiinnittänyt huomiota ja ohjannut asiakkaita tutustumaan yrityksen palveluihin heidän omilla verkkosivuillaan, sekä muistuttanut yrityksen olemassaolosta ja innostanut ihmisiä kesäkukkaostoksille. Lisäksi ulkomainonta on tavoittanut liikkuvat asiakkaat, myös ne, jotka eivät lue lehtiä. Mainonta näkyykin kasvavana asiakasvirtana ja myyntieuroina lähes välittömästi.
Taimitaikurien kokemus vahvistaa, että mainonta Hillan kanavissa lisää asiakasvirtaa ja myyntiä merkittävästi. He seuraavat myyntiä ja asiakasmääriä säännöllisesti ja ovat havainneet mainonnan positiiviset vaikutukset nopeasti. Asiakkaiden antama palaute ja kiinnostus mainoksiin kertovat yritykselle mainonnan merkityksellisyydestä. Nämä toimet ovat vahvistaneet Taimitaikurien brändiä ja tehneet heistä tunnetumman paikallisen palveluntuottajan.
Yhteistyö Hillan kanssa jatkuu varmasti tulevaisuudessakin. Taimitaikurit haluavat kertoa asiakkailleen hyvissä ajoin tilatun puutarhasuunnitelman tai piharakentamisen merkityksestä, millaisia asioita on hyvä pohtia jo ennen puutarhakauden alkua tai milloin on paras aika istuttaa omenapuu. Ratkaisuna tähän on mietinnössä ollut esimerkiksi natiivimainonta, jonka kautta voitaisiin päästä asiakkaiden mieliin informatiivisten tarinoiden kautta.
Hillan avulla Taimitaikurit voivat jatkossakin varmistaa, että heidän markkinointinsa on tehokasta ja tavoittaa oikeat asiakkaat oikeaan aikaan.
Ota yhteyttä
Yhteydenotot mediamyyntiin sähköpostitse joka arkipäivä klo 8–16 myynti@hillagroup.fi
Mainostaja, kysy lisää
"*" näyttää pakolliset kentät