1. Mieti tarjoukset tarkkaan. Tässä muutamia ajatuksia.
- Tarjouksen tulee olla houkutteleva.
Sen sijaan, että mietit mitä haluat myydä, mieti mitä asiakas haluaa ostaa. Mitkä ovat suosituimmat tuotteenne, olisiko tämä ainoa päivä vuodesta, jolloin niistä saisi alennusta? Jos tarjouksessa oleva tuote ei lähtökohtaisesti ole suuresta osasta asiakaskuntaa kiinnostava, ei se houkuttele heitä ostoksille edes alennuksessa. - Onko tarjoustuotteesta saatava katetta?
Jos tarjouksella saat uusia asiakkaita tulevaisuuteen tai tehtyä lisämyyntiä hyvän katteen omaavilla tuotteilla, voi tarjoustuotteen katteesta tinkiä. Mieti valmiiksi lisämyyntituotteita, joita tarjoustuotteen oheen voisi kaupata. - Lisämyyntiä määräalennuksella?
Esimerkkinä: Tarjoustuotteen hinta on 35 € mutta jos asiakas ostaa yli 50 €, saa hän jonkin lisähyödyn jne. - Älä kuluta hyväksi havaittuja tarjouksia loppuun.
Jos sama tarjous toistuu monta kertaa vuodessa, menettääkö se mielenkiinnon asiakkaiden keskuudessa?
2. Suunnittele mainos, joka erottuu joukosta. Kun panostat euroja markkinointiin, niin muista keskittyä myös sen sisältöön
- Black Fridayta edeltävillä viikoilla kuluttajat kohtaavat valtavasti mainontaa, mieti miten sinun mainoksesi erottuisi joukosta.
- Tuote-/palveluvalikoimasi ei ole kaikille tuttu, mainosta konkreettisia tuotteita.
- Markkinoi tuotteita, jotka myyvät parhaiten. Jos mainostila on pieni, valitse varmat menestyjät, äläkä turhaan yritä tuoda esiin kaikkea.
3. Markkinoi ajoissa ja monikanavaisesti
- Markkinoi ajoissa ja koukuta asiakkaat ennakkomarkkinoinnilla. Kaikkia tarjoustuotteita ja hintoja ei välttämättä kannata paljastaa reilusti etukäteen, mutta asiakkaiden on hyvä tietää, että niitä on tulossa. Odotusarvoa voi lisätä esimerkiksi arvoituksilla tai mahdollisuudella äänestää, mikä tuote tulisi tarjoukseen.
- Hyödynnä kaikki teille toimivat kanavat, mitä ne sitten ovatkaan – verkkomainonta, tienvarsimainonta, uutiskirjeet, some, näyteikkunat, printti?
4. Luo jatkumoa
Vuoden parhaat myyntiviikot jatkuvat myös Black Fridayn jälkeen. Mieti millä konstilla voisit saada asiakkaan palaamaan ostoksille vielä ennen joulua?
- Voisiko ostava asiakas saada jonkin edun joulukuulle? Olisiko se alennus tai kaupanpäällinen?
- Vinkkaa Black Fridayn asiakkaalle tulevista uutuuksista tarjouksista tai tapahtumista.
5. Ostamisen helppous ja hyvä palvelu
Muista huolehtia hyvästä asiakaskokemuksesta myös tarjouspäivänä.
- Mainitse markkinoinnissa selkeästi tärkeimmät seikat kuten rajoitetut erät ja tarjouksen voimassa olo, jne. Harhaanjohtavalla mainonnalla menettää asiakkaan luottamuksen.
- Huolehdi, että työvoimaa on riittävästi ja tarjoustuotteet ovat helposti löydettävissä. Verkkokaupassa ota huomioon myös toimitusnopeus mahdollisesta myyntipiikistä huolimatta.
- Ehtisitkö paketoida joululahjaksi menevät tuotteet tai tarjota kauniin lahjapussin ostosten oheen (vaikka pienestä lisämaksusta)?
Kaikkien tarjouksien ei tarvitse olla sellaisia, jotka saavat asiakkaat valvomaan läpi yön tietokoneen ääressä tai jonottamaan liikkeesi ovella varpaat ja sormet kohmeessa. Black Friday avaa joulumyynnin ja tutkitusti kuluttajat käyttävät silloin paljon rahaa, varmista että saat siitä oman osasi.
Ota yhteyttä
Yhteydenotot mediamyyntiin sähköpostitse joka arkipäivä klo 8–16 myynti@hillagroup.fi
Mainostaja, kysy lisää
"*" näyttää pakolliset kentät