Haapavesi-lehti tavoittaa lähes kaikki kaupungin asukkaat.
Pyhäjoen varrella sijaitsevassa 6600 asukkaan Haapaveden kaupungissa on jo 25 vuoden ajan ilmestynyt oma paikallislehti – Haapavesi-lehti. Lokakuun alussa lehden syntymäpäivää juhlistettiin kaupungissa lohisopan sekä kahvittelun merkeissä ja paikalle saapuikin yli 450 lukijaa. Lukijoiden palaute tapahtumassa oli positiivista: monissa talouksissa tilaus on jatkunut aivan lehden alkumetreiltä saakka ja lehti luetaan kannesta kanteen – myös paikallisten toimijoiden mainokset, jotka ovat tutkitustikin lehdessä haluttua sisältöä*.
Lähes 10 vuotta Haapavesi-lehden mainonnasta vastanneella myyntipäälliköllä Jaana Heikkilällä on takana jo pitkä kokemus yhteistyöstä alueen yritysten ja toimijoiden kanssa: ”Parasta palautetta saan yritysasiakkailtani tapahtumien markkinoinnista, varmaankin siksi, että tapahtumamainonnan tulos on helposti mitattavissa. Jos lehdessä markkinoitu tapahtuma kerää paikalle satoja asiakkaita niin on helppo todeta, että mainos on tavoittanut kohderyhmän.” Myös kansallinen mediatutkimus (KMT 2022) osoittaa, että jopa 99% Hilla Groupin lehtien lukijoista saa tiedon paikallisista tapahtumista lehdistämme.
On kuitenkin hyvä muistaa, että mainonta ei ole epäonnistunutta vaikkeivat sen tulokset olisi heti kävijämäärällä, euroilla ja yhteydenotoilla mitattavissa. Mainonnan tavoitteena on myös kasvattaa yrityksen tunnettavuutta, herättää kiinnostusta ja luoda tarpeita. Tuolloin markkinointiin panostetut eurot kotiutuvat kassaan vasta pidemmällä aikavälillä.
Myyntipäällikkö Jaana Heikkilän yleisin ja toimivin vinkki mainostajalle on yksinkertaisesti kasvattaa mainoksen kokoa: ”Usein mainostajat haluavat laittaa mahdollisimman paljon sisältöä mahdollisimman pieneen tilaan. Kuitenkin liian täyteen tukittu mainos näyttää usein sekavalta ja jää helposti kohderyhmältä lukematta. Tällöin vähän suurempaan ilmoituskokoon panostetut lisäeurot maksavat kyllä itsensä takaisin.”
Haapavesi-lehti tavoittaa lähes kaikki kaupungin asukkaat ja suurin osa (55%) lukijoista on työikäisiä 25-64 vuotiaita. * Paikallislehden juttuja luetaankin hyvin aktiivisesti myös verkossa. ”Kun verkkosivuillemme taannoin lisättiin tuore juttu paikallisesta yrityksestä, keräsi se 45 minuutin sisällä yli 180 lukijaa. Se kertoo, että uutissivustoa seurataan aktiivisesti ja päivittäin” Heikkilä kertoo. Tänä vuonna Haapavesi-lehden uutissivusto onkin kerännyt keskimäärin yli 30 000 sivunlatausta viikossa ja se on aika paljon pikkukaupungin paikallislehdelle. ”Digilukijoiden määrän jatkuvasti kasvaessa, parhaan näkyvyyden saisikin käyttämällä sekä printti-, että bannerimainontaa. Useille yrityksille digimainonta on vielä vierasta, eivätkä asiakkaat tiedä, että Haapavesi-lehden printtimainonnan lisäksi kauttani saa mainostilaa myös verkkosivuillemme ja muihin Hilla Groupin tuotteisiin.” Heikkilä jatkaa.
Jaana ja muut Hilla Groupin myyjät ovatkin saaneet tänä vuonna lisäkoulutusta digimarkkinointiin, jotta he osaisivat neuvoa paikallisia yrityksiä myös matkalla digimarkkinoinnin pariin. Haapavedellä halutaan tukea myös eri-ikäisten lukijoiden pääsyä lehden digisisältöjen pariin ja suunnitelmissa onkin tarjota lehden verkkopalvelujen käyttöä koskevaa digikoulutusta myös paikallisille yhdistystoimijoille.
Ota yhteyttä
Yhteydenotot mediamyyntiin sähköpostitse joka arkipäivä klo 8–16 myynti@hillagroup.fi
Mainostaja, kysy lisää
"*" näyttää pakolliset kentät