Sisältömarkkinointi kiinnostaa yhä enemmän – Kuluttajat haluavat taustatietoa hankintapäätösten tueksi

2020-luvulla kuluttajat haluavat olla entistäkin tietoisempia hankkimiensa tuotteiden ja palveluiden alkuperästä.
Kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan myös kestävään kehitykseen, ja siten tuotteiden taustoista halutaan olla tietoisia.
Tämä suuntaus näkyy tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissakin hyvin konkreettisesti. Esimerkiksi KPK Medioiden verkkosivuilla mainosartikkeleiden julkaisumäärät kasvoivat vuoden 2020 aikana yli nelinkertaisesti edellisvuodesta. Sisältömarkkinoinnin keinoin esillä oli muun muassa uusia automalleja, valmistuneita omakotitaloja, vakuutusratkaisuja, sähkön hintavertailuja ja matkailukohteita.
- Useat yritykset ovat huomanneet, että hinta edellä markkinointi vaatii ainakin oheen laajempaa informaatiota kuluttajille. Kuluttajat haluavat esimerkiksi tietää, miten oikeasti saadaan käytännön tasolla autoilun polttoainekuluja alemmaksi. Se ei riitä, että kerrotaan vain miten paljon tai vähän ajoneuvo kuluttaa, Hannu Lehto KPK Medioiden kaupallisesta sisällöntuotannosta kertoo.
Parhaimmillaan sisältömarkkinointi antaa kuluttajille uutta informaatiota – se on hyödyllistä tietoa arjessa elämiseen.
- Suoraviivaisen myymisen ohella nykyaikaiset yritykset jakavat hyötytietoa omasta alastaan kuluttajille. Täten yritysten viestinnästä tulee tarpeellista ja mielenkiintoista, Lehto kuvaa.
Voi ennustaa, että alkaneena vuotena 2021 suuntaus jatkuu samana: Kuluttajat haluavat hyötytietoa arkiseen elämiseen ja tehdä valintoja harkiten, tuotteiden ja palveluiden taustat tietäen.
Sisältömarkkinoinnin julkaisumahdollisuuksia ovat KPK Medioiden välineistä lehtien verkkosivut sekä printtituotteet. Kiinnostavia sisältöjä voimme tuottaa myös muun muassa yrityksen omille verkkosivuille tai some-kanaviin.
Lue tarkemmin, miten voimme auttaa sinua sisällöllisessä markkinoinnissa »