Kuinka saada kaikki markkinoinnin palaset kohdalleen

Yritysten markkinointitarpeet vaihtelevat tulitikkuaskin kokoisesta lehtimainoksesta osuvaan somemainokseen tai verkkosivuilla ja paperilehdessä julkaistavaan mainosartikkeliin. Erilaisten mainoskanavien ja niihin sopivien mainosten välillä surffaaminen voi yrittäjälle olla aikaa vievää ja joskus jopa turhauttavaa. Yrityksessä kun harvoin saa keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan.
ON TODELLA KÄTEVÄÄ, KUN KAIKKI PALVELUT SAA SAMASTA PAIKASTA. AIKAA EI MENE SIIHEN, ETTÄ ETSII KUVAA YHDESTÄ TOIMISTOSTA JA KUVAPOHJAA TOISESTA TOIMISTOSTA.
Jonas Dahl, toimitusjohtaja, DAHL linjaliikenne
Tästä syystä moni yrittäjä hoitaakin markkinoinnin sellaisen kumppanin kanssa, jonka kanssa sujuvat kaikki palvelut pienimmästä suurimpaan.
Markkinoinnin keskittäminen tuo lisää aikaa yrittäjälle
Kokkolalainen Jonas Dahl on Dahl Linjaliikenteen toimitusjohtaja ja hänen tehtäviinsä on kuulunut myös bussiyrityksen markkinoinnista vastaaminen.
- On todella kätevää, kun kaikki palvelut saa samasta paikasta. Aikaa ei mene siihen, että etsii kuvaa yhdestä toimistosta ja kuvapohjaa toisesta toimistosta, hän sanoo.
Dahl on keskittänyt lähes kaiken yrityksensä markkinoinnin Hilla Groupille. Yrityksen markkinointitoimenpiteitä ovat muun muassa lehtimainokset Hilla Groupin sanomalehdissä sekä näkyvyys Hillan medioiden digitaalisissa tienvarsitauluissa. Lisäksi markkinointipalveluita on ostettu Hilla Groupiin kuuluvalta mainostoimisto Creamedialta.
- Creamedialta ostamme somepalveluita, mainostekstejä ja mainosartikkeleja, verkkosivut sekä Googlen analytiikka- ja mainospalveluita. Lisäksi Creamedian Mats Aurén on tehnyt meille bussien teippaussuunnitelmat ja graafista suunnittelua. Olemme aikojen saatossa tehneet myös esitteitä.
Markkinointia mittojen mukaan
Dahl toteaa, että jos haluaa tehdä markkinoinnin itselleen helpoksi, kannattaa keskittää markkinoinnin suunnittelu ja toteutus yhteen ja samaan paikkaan. Samoilla linjoilla on myös Uusien Mediaratkaisujen kaupallinen johtaja Mikael Wiklund.
- Meidän etunamme on joustavuus, eli voimme räätälöidä asiakkaalle juuri sellaisen kokonaisuuden, mitä hän haluaa, Wiklund sanoo.

- Jos meidän tuotteistamme ei löydy sitä, mitä asiakas haluaa, niin voimme neuvotella laajan yhteistyökumppaniverkostomme kanssa ja saada näin asiakkaallemme kilpailukykyisen hinnan sovittua, Wiklund jatkaa.
Työnkulku sujuvoituu
Markkinoin keskittämisessä yhteen paikaan on myös muitakin hyviä puolia kuin helppous.
- Asiakkaan ei tarvitse joka kerta kertoa, mistä heidän viestinnässänsä olikaan kyse ja samalla varmistutaan myös siitä, että viesti pysyy muuttumattomana, näkyipä se missä kanavassa tahansa, Wiklund toteaa.
Asiakkaan näkökulmasta yhteen paikkaan keskittäminen näkyy myös siinä, että yksi yhteyshenkilö voi huolehtia koko markkinointikokonaisuudesta alusta loppuun.
- Käytännössä voi olla yhteydessä lähimpään Hilla Groupin edustajaan, olipa se sitten Ylivieskassa tai Vetelissä ja siitä kautta saa markkinointiosaamista aina tapahtumajärjestelyistä lehtien rivi-ilmoituksiin, sanoo Wiklund.