Digituotteiden aineisto-ohjeet

Aineistot lähetetään varausvahvistuksessa ilmoitettuun osoitteeseen tai myynti@hillagroup.fi.

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  • Mainostajan nimi ja yhteystiedot
  • Julkaisukanava(t)
  • Julkaisupäivämäärä
Aineistoaikataulu

Aineistoaikataulu

Digitaaliset mainos- ja kampanjatilaukset on tehtävä 2 arkipäivää ennen julkaisua klo 10 mennessä.

Kampanjan aloitusKampanjatilaukset ja aineistot
Maanantaitorstai klo 10
Tiistaiperjantai klo 10
Keskiviikkomaanantai klo 10
Torstaitiistaina klo 10
Perjantaikeskiviikko klo 10
Lauantaitorstaina klo 10
Digitaalisten aineistojen aineisto-ohjeet

Digitaalisten aineistojen aineisto-ohjeet

Digitaaliset aineistot tulee toimittaa kuvamuodossa (png, jpg tai html5). Rich Media-, video- tai vastaavista mainostoteutuksista on sovittava erikseen. Mainokset voivat olla animoituja ja tehosteäänet ovat sallittuja, jos ne aktivoituvat vasta, kun käyttäjä klikkaa mainosta tai vie hiiren mainoksen päälle (mouse over).

Mainosaineiston lisäksi tarvitaan URL-osoite, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkkiä ei saa upottaa bannerin sisälle. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä.

Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot).

Aineistokoko max 199kt. Huomioithan, että tätä suurempiin aineistoihin tulee lisäksi suuren aineiston lisä 2 € / CPM.

Mobiilin mainosaineistot

Mobiilimainoksiin saadaan linkki, click-to-call, click-to-SMS, click-to-appstore, Store Locator, Facebook-, Instagram-, LinkedIn-, tai Twitter-nappi.

Valmiit digitaaliset aineistot

Valmiit digitaaliset aineistot

Vastaanotamme valmiita internet-käyttöön tarkoitettuja aineistoja (png, jpg tai html5). Aineisto voidaan vaihtaa kampanjan aikana kerran veloituksetta. Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanja-ajan ensimmäisenä päivänä klo 10 mennessä. Lehti ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana, jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy, on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava.

Aineistokoko max 199kt. Huomioithan, että tätä suurempiin aineistoihin tulee lisäksi suuren aineiston lisä 2 € / CPM.

Videobannerit aineisto-ohje

Videobannerien aineisto-ohje

Herätä mainoksesi eloon videolla. Medioidemme bannerimainoksissa voit käyttää videomainoksia. Herätä yleisön huomio liikkuvalla kuvalla ja vangitse lukijan katse videoon. 

Lähes kaikilla mainospaikoillamme voidaan näyttää videota. Suosittelemme kuitenkin videobannerille paraatia, boksia, jättiboksia tai mobiiliparaatia. Myös välisivumainospaikalla voidaan toistaa videomainontaa. Videota ei voida näyttää digietusivulla, tikkerissä eikä rekrybannerissa.

Videon aloituskuvaan lisätään automaattisesti play-nappi. Videosoittimen painikkeiden ulkonäössä on selainkohtaisia erityispiirteitä. Tarjoamme laadukasta aineiston valmistusta myös videomainoksiin, oli sinulla sitten valmis muokattava materiaali tai haluat kokonaan uutta tuotantoa. Me autamme. 

Videomainoksen tekniset tiedot

  • Videon muoto: MP4, HTML5 tai Youtube-upotus
  • maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.
  • Aineisto toimitetaan sekä desktop, että mobiilikoossa.
  • Kun mainoksen koko on yli 199 kt, niin mainospaikan hintaan lisätään 2 € / CPM.
Välisivumainosten aineisto-ohje

Välisivumainosten aineisto-ohje

Kuvamainos

Aineistosta tarvitaan sekä pysty- että vaakaformaatti.

  • Pysty: 1536 x 2008 px
  • Vaaka: 2048 x 1496 px
  • Mainosformaatti vain jpg tai png
  • Aineistoon lisätään automaattisesti linkki, toimita verkkosivuosoite aineiston yhteydessä
  • Pysty- ja vaakakuvien yhteenlaskettu maksimitiedostokoko on 5 MB. Yhden kuvan maksimitiedostokoko on 3 MB.

Monisivuinen mainos

  • Monisivuinen mainos muodostuu useammasta mainosnäkymästä, jota voidaan selata eteenpäin joko pyyhkäisemällä pystysuunnassa tai nuolipainikkeista painamalla.
  • Mainospohja soveltuu esimerkiksi printtiesitteiden, tarjousliitteiden ja asiakaslehtien käyttämiseen mainoksena.
  • Monisivuisesta mainoksesta tallennetaan mainosanalytiikkaa sivunvaihdoista.

Aineisto voi olla

  • 2 – 16-sivuinen PDF-tiedosto, tallennettuna sivuittain pystyorientaatiossa TAI
  • 2 – 16 jpg-kuvaa 1536 x 2008 px koossa
  • Linkki kampanjasivustolle

Natiivimainos

Kokosivumainos sopii erinomaisesti natiivimainosratkaisuihin, sillä käyttäjä näkee koko artikkelisisällön suoraan mainosnäkymässä ilman tarvetta klikata erikseen sivustolle lukemaan.

Mainosanalytiikka näyttää myös käyttäjän mainoksen parissa viettämän ajan.

Artikkelia varten tarvitsemme asiakkaalta:

  • Otsikko
  • Artikkelin valmis teksti (pituutta ei rajoitettu)
  • Kuvat mahdollisimman isokokoisina

Asiakkaan ei tarvitse taittaa aineistoa, vaan me teemme sen valmiiseen sivupohjaan.

Videomainos

Videomainos on kokosivun mainosmuoto, jossa mainostajan video toistetaan autoplayllä käyttäjän saapuessa mainosnäkymään. Käyttäjä voi kytkeä videoon äänet mainoksen oikeassa alakulmassa olevasta ikonista, oletuksena video toistetaan ilman ääniä.

Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa.

Videoplayer sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle, joihin voi sijoittaa mahdolliset kuva- ja tekstielementit.

Taustakuvissa on koko sivun kattava linkkialue, johon kiinnitetään mainostajan toimittama linkki.

Aineistovaatimukset

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 1 GB), mahdollisimman iso ja hyvälaatuinen, mielellään 4K tai Full HD
  • Videon taustalle tuleva taustakuva hyvälaatuisena jpg-tiedostona, näytetään jos videota ei voida toistaa
  • Taustakuvat pysty- ja vaakakoossa hyvälaatuisina jpg-tiedostoina: pysty: 1536 x 2008 px, vaaka: 2048 x 1496 px
  • Linkki kampanjasivustolle

Kannattaa huomioida, että mainos on täysin responsiivinen, eli tausta kannattaa pitää riittävän rauhallisena, jotta video ei mene jossain kuvakoossa taustakuvan sisällön päälle. Toisaalta kannattaa huomioida, että joku käyttäjä voi lukea sisältöä offline-tilassa, joten taustakuvassakin olisi hyvä olla edes jotain infoa mainostettavasta asiasta.

Bannerien koot

Bannerien koot

BanneripaikkaDesktop
(px x px)
Mobiili
(px x px)
Tiedoston
maksimi-
koko *
Paraati980 x 400300 x 300199 kt
Digikokosivu620 x 891300 x 600199 kt
Pystyparaati300 x 600300 x 600199 kt
Jättiboksi 1468 x 400300 x 300199 kt
Jättiboksi 2468 x 400300 x 300199 kt
Boksi 1300 x 250300 x 250199 kt
Boksi 2300 x 250 300 x 250 199 kt
Boksi 3300 x 250300 x 250 199 kt
Tikkeri300 x 200300 x 200199 kt
AikaperusteisetDesktop
(px x px)
Mobiili
(px x px)
Tiedoston
maksimi-
koko *
Digietusivu Keskipohjanmaa (vrk)600 x 700600 x 700199 kt
Digietusivu Kainuun Sanomat (vrk)600 x 700600 x 700199 kt
Digietusivu kaupunki- ja paikallislehti (vrk)**600 x 700600 x 700199 kt
Välisivumainonta katso lisää
Rekrybanneri Kainuu ja Pohjanmaat (viikko)300 x 300300 x 300199 kt
Rekrybanneri Lappi (viikko)300 x 300300 x 300199 kt
** Digietusivua ei saatavilla Kokkola-lehti, Koti-Kajaani ja Kalajaska

Kysy lisätietoja banneriaineistoon liittyvistä teknisistä ominaisuuksista mediamyynnistä.

Aineisto tulee toimittaa sekä desktop että mobiilikoossa. Ilmoitetut mitat pikselikoossa. Tiedoston koko maksimissaan 199 kt. Tätä suuremmista tiedostoista lisähinta 2 €/CPM

Etsitkö näitä?